Autor: Danijel.Turina@sprint.pub (Danijel Turina)
Datum: 1997-02-27 18:15:45
Grupe: hr.fido.religija
Tema: TM i Krscanin 2/4 1/2
Linija: 149
Message-ID: 697_9702281600@hrfido.fido.hr

TC>TM je relativno nov pokret. Njegov je osnivac rodjen u ovom stoljecu.
TC>Njegova je popularnost novija nego ona rock glazbe i soap opere. No, njegovi
TC>su korijeni stariji i od Krscanstva i od Islama. Njegovi su korjeni
TC>Hinduizam. Sama je tehnika nerazdvojiva od Hindu filozofije koja ju je
TC>rodila. Ukoliko citatelju to jos uvijek nije jasno, uskoro ce biti.  Ako je

Jel' bi to trebalo, kao, znaciti da je Hinduizam nesto do te mjere
negativno da njegova prisutnost, cak i u tragovima, znaci potpunu
diskvalifikaciju? Nesto kao satanizam? ;))

TC>korijen pokreta Hinduizam, njegov osnivac, Maharishi Mahesh Yogi, je stablo.
TC>Pozadina Maharishi Mahesh Yogi-a je, sasvim odredjeno, Hindu, i Hindu
TC>filozofija koju je naucio kao student jos uvijek prozima njegov sistem
TC>vjerovanja. On je odrastao u Indiji gdje je bio ucenik Guru Dev-a, velikog
TC>Hindu ucitelja. (Zapravo, Guru Dev, poznat i kao Swami Saraswati Maharaj,
TC>bio je zadnji veliki ucitelj Shankara tradicije.).

Kao prvo, bilo bi zanimljivo saznati sto je to hinduizam? Naime, unutar
tog pojma nalazi se nekoliko desetaka GLAVNIH pravaca, od kojih je svaki
jednako dobro utemeljen kao i bilo koja druga samostalna religija. Da
malo nabrojimo:

1. Advaita, po Sankaracaryi (ili jednostavno Vedanta, Uttaramimamsa)
2. Osvjedoceni monizam, po Ramanuji
3. Strogi dualizam, po Madhvi
4. Shaivizam, Upanisadsko-yogijski pravci (tantra)
5. Shaktizam, Upanisadsko-yogijski pravci (tantra)
6. Vaisnavizam, po Caitanyi
7. Brahmanizam, u smislu vrsenja vedskih zrtvenih obreda
8. Yoga, citta-vrtti nirodha po Patanjaliju
9. Sankhya, diskriminativno-analiticki pravac (prakrti/purusa)
10. Nyaya, logicko-analiticki pravac
11. Purvimimamsa
12. Stovanje duhova i sablasti, te razni magijski obredi
13. Cista crna magija s ciljem unistenja neprijatelja i sl.
14. Pranavada, pod-odrednica hatha-yoge

Tu, naravno, navodim samo ORTODOKSNE pravce, dakle one koji priznaju
Vede. Od neortodoksnih da spomenem samo Jainizam i Buddhizam, te
djelomicno nihilizam (vainaisike) te lokayatu (materijalizam, svjetovnu
filozofiju). Naravno, to je samo ono cega sam se mogao sjetiti ovako
napamet. ;)
Dakle, ako govorimo o Hinduizmu, a ne spomenemo na koji se tocno pravac
odnosi nase razmatranje, postoji prilicna opasnost da ispadnemo
smijesni.

TC>Maharishi ima postovanje
TC>prema svojem ucitelju. Da li je beznacajno da ceremonija inicijacije u TM
TC>ukljucuje i prinos slici Guru Dev-a?

Da nema tog dijela, ja bih, recimo, svima savjetovao da se TM-a klone;
ako netko ne odaje postovanje svom Ucitelju, onda se sigurno radi o
laznjaku.

TC>Vidjeli smo koja je Maharishina pozadina, ali sto je sa njegovim
TC>vjerovanjima? Kada je utemeljio nesto sto "nije religija", da li je poceo
TC>vjerovati i poucavati ono sto je nereligiozno? Da li je zanijekao Hindu
TC>ucenja koja je jednom prihvatio? Da li on nijece da je njegova vlastita
TC>Hindu predispozicija temelj TM? Ili je njegova tvrdnja da TM nije religija
TC>zapravo ucinkovita zamka za lovljenje onih koji nisu voljni poblize
TC>razmotriti njegovu tvrdnju? Prije nego sto se vratimo na ta pitanja, uzmimo

Koliko sam ja shvatio, temelj toga je shvacanje kako je problem ne u
nedostatku nekog ucenja ili intelektualnog razmatranja, nego jednostavno
u zagadjenosti duha. Iz te perspektive, Maharishi daje ljudima tehniku
ciscenja, a onda kasnije mogu sami vidjeti koja je filozofija dobra i
koliko.

TC>u obzir kakva su Maharishijeva vjerovanja od kada je osnovao TM. Monizam je
TC>nacin "mekanog razmisljanja". (Monizam ne treba mjesati sa 'monoteizmom',
TC>vjerovanjem u jednog Boga.) Monizam je vjerovanje sa su "sve stvari jedno"
TC>(Green & McGrath, str. 107).

Ovdje se ocigledno cilja na Advaitu (ne-dvojnost, sto se prevodi i kao
monizam), a kojeg krscanski obrazovan um jednostavno nije u stanju
pojmiti. Zasto? Zato sto je za razumjevanje potrebna Kozmicka Svijest, a
sva trabunjanja i intelektualna objasnjenja, kao i vjerovanja, su u
potpunosti nekorisna.

TC>Monizam naucava da je "sva stvarnost
TC>sastavljena od jedne jedine kozmicke supstance" (Miller, str. 177). Dobro i

To je jednostavno neistina. Sad cu ukratko iznijeti ucenja Advaite (koja
je, BTW, "moj" filozofski sustav, pa smatram kako sam u nju upucen barem
deset puta bolje od bilo kojeg kriticara):

Kao prvo, Advaita uci kako je sve uistinu Brahman. Vidjenje mnostva
potjece od privida, maye. Buduci da ja maya samo modalno ocitovanje
brahmana, ona je uistinu i sama brahman. Zato se kaze kako je maya
nedokuciva.
Brahman je Vrhovna Stvarnost, koja se moze opisati jedino terminom
sat-cit-ananda, dakle jednom Stvarnoscu koja se rasclanjuje kao cista
svijest-cista spoznaja-cisto blazenstvo. U sat-cit-ananda ne postoje
kvantitativni odnosi, buduci da je On uistinu Sve.
Jastvo, ili atman, osobnost, u stvari je brahman. Osobnost/svijest je
istinska priroda svih osoba, kao sto je jedan Mjesec na nebu uzrok
mnogim slikama mjeseca u jezerima i casama vode. Kao sto Sunce,
izvor svjetla, omogucuje opazanje oblika, tako i Svijest omogucava
bicima dozivljavanje vlastitih modaliteta.
Bica su u zabludi zbog uvjetovanosti neznanjem; kao sto se u mracnoj
sobi konopac pricinja zmijom, te fatamorgana u pustinji jezerom, isto
tako se zabluda pricinja stvarnoscu. Spoznajom vlastite prirode bica
spoznaju da sam Ja Jedan.
Svi vidovi zadovoljstva, radosti, inteligencije, spoznaje, znanja,
ljepote, kao i ruznoce, zla, lazi, bola i patnje uistinu su samo
prosijavanje Svjetlosti Jastva kroz tri gune Prakrti Shakti, dakle
tamas/rajas/sattva.
Radi uspostavljanja dodira s svojim relativnim modalitetima (jivama,
zivim bicima), Jastvo uspostavlja Sebe kao apsolutno/relativni modalitet
koji se zove Isvara, Gospod. Vjecno slobodan, utemeljen u Vlastitoj
vjecnoj, nepromjenjivoj i blazenoj prirodi, pomaze uvjetovanim bicima da
postignu Njegovo stanje.
Spoznajom da su jive i Isvara samo ocitovanja Mene Jednog, "ne to, ne
to!" spoznajuci, okrecemo se Sebi i tako spoznajemo brahman.


TC>nje razlicit. Panteisticki monizam je cisto religiozno ucenje. To
TC>je ucenje Hindu religije. To je Maharishijevo ucenje. On kaze,

TC>        "S rastapanjem stvorenja, svemoguci, osobni bog isto se tako stapa u
TC>         neosobno apsolutno stanje Vrhovnog",

Upravo to. Pogledaj sad to u svjetlu onoga sto sam ja napisao, a ne
onoga sto TI mislis da je Maharishi Yogi rekao.

TC>i dalje,

TC>        "Svaka je individua, u svojoj pravoj prirodi, neosobni bog. To je
TC>         zbog cega vedska filozofija Upanishada izjavljuje. 'Ja sam To, ti
TC>         si To, i sve je To.'"
TC>         (Citirao Green, Str. 173).

Za ovo vazi isto kao i za prijasnji citat: jedno je ono sto govore osobe
koje su spoznale brahman, a drugo je tumacenje koje daju oni koji nisu.

TC>Maharishina Gita. Podsjetimo se ponovno: Maharishi je Hindu.
TC>Skroz na skroz.

Moze se to reci i ovako: Maharishi je spoznao apsolutnu istinu. Autori
Upanisada i Veda su takodjer spoznali isto. Tako je razumljivo da oni
govore iste stvari.
>>> Continued to next message
-!-
 * OLX 2.2 * Jai Sai Ram!
--
: Fidonet:  Danijel Turina 2:381/112
: Internet: Danijel.TurinaĊ½sprint.pub
:
:  Standard disclaimer: The views of this user are strictly his own.