Autor: Danijel.Turina@sprint.pub (Danijel Turina) Datum: 1997-04-03 12:44:58 Grupe: hr.fido.religija Tema: Yoga 2/4 Linija: 154 Message-ID: cd5_9704040301@hrfido.fido.hr |
>>> Continued from previous message 3. mudra (tehnike za kontrolu određenih dijelova tijela i "kratkospajanje" energetskih kanala) 4. pranayama 5. pratyahara 6. dhyana 7. samadhi Uglavnom, svo prakticiranje hathayoge na Zapadu svodi se na šatkarme, asane i nešto malo pranayama, a ovi "jači" stupnjevi su navedeni više "reda radi" nego zato što bi ih netko eventualno prakticirao. KARMA-YOGA, yoga djelatnosti, predstavlja više pristup životu nego nešto što bi se moglo svesti striktno na yogu. Dakle, ovdje postoje slijedeći principi: - djelatnost lišena želja i vezanosti za polje djelatnosti - nevezanost - predano služenje Postoji pristup kojeg zagovara recimo Maharishi Mahesh Yogi, a prema kojem to ne predstavlja put nego cilj; dakle, potrebno je postići prosvjetljenje koje se zatim očituje kao predano služenje i nevezanost za objekte osjetila; prema drugom pristupu, predano služenje i nevezanost putevi su za postizanje prosvjetljenja. Od osnovnih elemenata yoge, ovdje postoje samo yama i niyama, dakle moralni propisi; dakle, način na koji će se ti propisi očitovati u praksi ovisi o pojedincu. Često se karmayoga spominje kao "implementacija" filozofsko-religijskih pravaca. Isto tako, postoje tendencije koje nastoje izjednačiti pojam karmayoge s pojmom humanitarne djelatnosti, samo ja baš i nisam uvjeren: ovdje je bitno stanje duha a ne djelatnost sama po sebi. JNANA-YOGA (čita se "đnjana"), yoga spoznaje (mudrosti). Ovaj pravac je jedan od najhvaljenijih i najosporavanijih: osporavan zato što u njega sebe uvrštavaju "štreberi", dakle osobe koje su naučile argumentacije iz svetih spisa i uopće ne shvaćaju da iza toga ima još nešto, a hvaljen zbog velikih majstora tradicije, kao što su Šankaraćarya i (u novije vrijeme) Vivekananda. Osnovni princip ovog pravca je nitya-anitya viveka, razlučivanje zbiljskog i nezbiljskog; dakle, sposobnost diskriminacije. Osnovni postulati su da je sve uistinu brahman; poput fatamorgane, svijet se pričinja zbiljskim, a u biti predstavlja projekciju triju guna prakrti šakti na duh; budući da je prakrti u biti brahman, privid svijeta kao osnovne stvarnosti naziva se iluzijom (maya). Osnovni princip jnanayoge je prepoznavanje svega kao atmana (jastva). U ovaj pravac je sasvim fino moguće uvrstiti i Zen, budući da su principi vrlo slični. RAJA-YOGA, kraljevska yoga, yoga meditacije. Za razliku od hathayoge kao čisto fizičke kategorije, rajayoga je po prirodi čisto mentalna. Sastoji se od tehnika vježbanja sposobnosti koncentracije, zadržavanja objekta u duhu (apstraktnog ili fizičkog), vježbi pamćenja (mnemotehnike), te raznih drugih tehnika kojima je zajednički cilj izbrusiti um do razine vrhunskog oruđa. Velikim dijelom se dodiruje s jnanayogom, kao i karmayogom. Isto tako, ponekad se koriste hathayogičke tehnike čišćenja tijela s ciljem smanjenja broja čisto fizičkih distrakcija. BHAKTI-YOGA, yoga predanosti, u osnovi je čista religija koja je odlučila prijeći u praksu. Dakle, kad smo ustanovili da Bog, kao izvor svekolike ljepote, blaženstva, istine i stvarnosti postoji, odlučili smo s Njim ostvariti odnos predane ljubavi i obožavanja. Kako bi se duh uspio zadržati na Bogu, preporučuju se različita pomoćna sredstva, kao što su pjevanje ili izgovaranje Božjeg imena, pjevanje pobožnih pjesama, obožavanje slika i kipova božanstava u hramu, te općenito djelatnosti predanog služenja (karmayoga). Isto tako, preporučuje se čitanje svetih spisa koji opisuju Boga i Njemu predane osobe (bhakte). Na zapadu se s bhakti-yogom najčešće identificira Međunarodno društvo za svjesnost Krišne (ISKCON), ili općeprihvaćeno "Hare-Krišne", prema mantri "hare krišna hare krišna krišna krišna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare", koju ponavljaju praktički konstantno. Naravno, iako oni nastoje da se pojam bhakti povezuje isključivo s njima, tome definitivno nije tako. Budući da termin "bhakta" označava osobu u potpunosti predanu Bogu, očigledno je da na to ne može imati monopol samo jedna grupa ljudi i jedan sustav vjerovanja. KRIYA-YOGA, od termina "kriya", korjen "karman", djelatnost, dakle "vježba", "činjenje" - predstavlja nedavno (19 st.) obnovljenu tehniku s starim korjenima. Ovo je jedna od tehnika koje _djeluju_. Napominjem, ovo je, barem prema rezultatima, jedna od najuspješnijih "duboko-orućih" tehnika uopće. Dakle, tehniku je Mahavatar Babaji otkrio Lahiriju Mahašayi, koji ju je sistematizirao i prenio prvoj generaciji učenika. Ogroman postotak njih (svi koji su redovno vježbali) postali su veliki prosvjetljeni majstori, a među njima i glavni učenik, Svami Šri Yuktešvar Giri. Njegov glavni inicirani učenik, Paramahamsa Yogananda, prenio je tehniku na Zapad, obogativši ju dodatnim "yogoda" tehnikama punjenja dijelova tijela energijom. Tehnika je u biti tajna i prenosi se inicijacijom, često praćenom šaktipatom ("infuzijom" Duha), tako da u principu nigdje nije moguće naći točan opis vježbi. U biti, od onoga što sam uspio nakupiti (to nije "moja" tehnika, tako da nisam iniciran), sastoji se od raščišćavanja energetskih vrtloga unutar kičme, što je praćeno spontanim smirenjem daha i stanja svijesti, kao i (kasnije) višim stanjima svijesti. "Druga kriya" (tehnika je podijeljena na progresivne inicijacije) sadrži između ostalog i tehnike višuddha-čakre za napuštanje tijela. Veliki dio kriya očigledno ima neke veze s otvaranjem ajna-čakre ("trećeg oka"), o kojem Yogananda puno piše. Uglavnom uz Siddha-Mahayogu (Kundalini-yoga) ovo je najbolja meni poznata tehnika. MANTRA-YOGA, prema terminu "mantra", koji je najprije (u Vedskoj literaturi) označavao stih iz Veda; kasnije se značenje promijenilo da bi se odnosilo uglavnom na rezonantne "objekte", bije (biđe) - "sjemenke". Dakle, intoniranjem bija-mantre moguće je zapaliti vatru, izliječiti bolest, otvoriti blokirani energetski kanal, pa čak i ubiti. U staroj Indiji, veliki dio vojne znanosti bio je baziran upravo na upotrebi mantri, koje su zamjenjivale teško oružje (zbog primitivnosti tadašnjeg naoružanja u stilu mačeva, lukova i kopalja). Recimo, ratnik je običavao strijelu nadahnuti mantrom koja bi joj povećala probojnost, domet i slično. Isto je važilo i za medicinu: mantre su široko rabljene u svrhu ubrzavanja zacjeljivanja rana, liječenja trovanja i sličnog. Dakle, mantre se u osnovi baziraju na rezonaciji "om", koji se naziva još i "pranava", koja simbolizira brahman. Razoniranjem različitih mantri aktiviraju se različite osobine duha, otvaraju nadiji i čakre i postižu razni drugi efekti, kao što je uklanjanje smetnji u protoku energije i slično. U biti, ovo je vrlo složena disciplina kojom nije lako ovladati. Pogrešno izgovorene mantre su beskorisne ili štetne. Ispravno izgovorene (stanje duha mora biti sukladno zvuku), mantre su od ogromne važnosti. Osim bija-mantri, postoje i napjevne mantre, od kojih je najpoznatija "hare krišna" mantra, a za koje važe drugačija pravila, budući da njihovo djelovanje nije čisto fizikalno nego pretežito duhovno. TM, transcedentalna meditacija, u biti je mantrom inicirano meditativno stanje. Tehniku je sastavio i na Zapad donio Maharishi Mahesh Yogi. Mantru učitelj daje učeniku prilikom inicijacije. Tehnika posjeduje i viši stupanj, "Siddhi-program", u kojem se učenicima (koji su određeno vrijeme prije toga vježbali TM) daje inicijacija u "letačku sutru" (flying sutra). Siddhi koja se ovdje postiže postiže se mimo buđenja Kundalini (nije mi poznato o kakvom je točno postupku riječ), iako je zabilježen povećan broj slučajeva spontanog buđenja Kundalini u praktikanata TM-Siddhi programa. Tehnika je dobra i preporučujem ju osobama koje nemaju prethodnih iskustava s yogom. TANTRA predstavlja nešto sasvim posebno, budući da je čitav sustav yoge samo implementacijski sustav tantre. Dakle, tantra je poimanje makrokozmičkog i mikrokozmičkog kao dualiteta Šiva-Šakti (ekvivalenti jang-jin), Šive kao statičnog i nepokretnog Božanskog Jastva, i Šakti kao dinamične, neukroćene i sve-pokretne nestvorene i uvijek stvarajuće energije.Tantra ispunjenje doživljava kao sjedinjenje Šive i Šakti, kao Božansku Svijest očitovanu kroz Kreaciju. Vezano za ljudsko biće, tantra prepoznaje Šivu kao Atman, Jastvo, a Šakti kao Kundalini, pokretačku energiju duhovnog razvoja. Duhovni razvoj postaje potpun sjedinjenjem Atmana i Kundalini u zagrljaju - samadhi. Simbol Šive je lingam; simbol Šakti je yoni. Sreća ljudskog bića izostaje zbog razdvojenosti unutarnjeg lingama od unutarnje yoni, čijim sjedinjenjem postajemo potpuna, sve-radosna ljudska bića. U tantri postoje dva osnovna pravca: lijeve i desne ruke. Pravac desne ruke lingam/yoni doživljava kao unutarnju duhovnu simboliku, dok pravac lijeve ruke sve to uzima dosta konkretnije, koristeći seksualni odnos u svrhu pojačavanja duha i buđenja Kundalini. >>> Continued to next message -!- * OLX 2.2 * Om Namah Shivaya! -- : Fidonet: Danijel Turina 2:381/112 : Internet: Danijel.TurinaŽsprint.pub : : Standard disclaimer: The views of this user are strictly his own. |